INESIGHT

published

PRESIDENT & EDITOR

EXECUTIVE EDITOR

o o o a
MANAGING EDITOR
SENIOR EDITOR
ASSISTANT EDITOR

CONTRIBUTING EDITORS

BOOK EDITOR
PHOTOGRAPHY EDITOR

ART PRODUCTION

since 1980

George A. Nader

Jonathan S. Kessler

Shai A. Franklin
Emily C. Parker
Tanya Goudsouzian

Keith P. Lepor
James A. Bill
Eric Hooglund
Steven L. Spiegel
Kenneth W. Stein

Edmund Ghareeb
Ronald M. Sachs

Vizudl, Inc.

ADVERTISING DIRECTOR ~ Maurice Johnson

editorial policy:

MIDDLE EAST INSIGHT is published bi-
monthly by Middle East Insight, Inc, a non-
profit organization whose purpose is to provide
a spectrum of views on the Middle East, to en-
lighten public opinion, and to promote better
understanding between the American people
angd the peoples of the Middle East. MIDDLE
EAST INSIGHT also sponsors a unique series of
open- and closed-door symposia for policymak-
ers, business-leaders and opinion-shapers, pro-
viding an impartial forum for diverse ideas to be
presented, considered, and evaluated.

The views expressed in MIDDLE EAST IN-
SIGHT are those of the authors and do not nec-
essarily represent the opinions of the staff, offi-
cers or trustees of Middle East Insight, Inc.
MIDDLE EAST INSIGHT is abstracted and in-
dexed in PUBLIC AFFAIRS INFORMATION
SERVICE BULLETIN (PAISB) and in POLITI-
CAL SCIENCE ABSTRACTS (PSA).

editorial and business offices:

Middle East Insight
1200 18th Street, NW
Suite 305
Washington, D.C. 20036

Tel: (202) 466-2146
Fax: (202) 466-2147
E-mail: comments@mideastinsight.org

subscription rates:
Six issues/year: Individual $48.00,
Institutional $98.00. Add $25 for foreign

airmail ($12 for Canada and Mexico).

ISSN 07319371




THE NEWS

by Hanan Elbaqry

SOV
"CDV'E@L\' Yywr

he Arab broadcasting map is as

varied and complicated as the re-
gion itself. Currently, each Arab coun-
try has one or more government-
owned and official satellite channels
broadcasting from its capital. Egypt
has the distinction of being the only
Arab country to launch its own,
French-built satellite (NILESAT) and
broadcast about 30 different channels
with the excess satellite capacity con-
tracted out to other Arab governments.
Egypt also plans to launch a second
satellite (NILESAT-2) with a much
larger capacity.

Most Arab governments have also en-
couraged the private sector to enter the
field with some predictable and under-
standable restrictions. An ever-in-
creasing number of semi-official and
private channels are entering the fray
and broadcasting from their countries
of origin or from abroad. The latter
have more freedom in terms of format
and content, and hence are more in-
teresting and are worth mentioning.

Private Arab channels broadcasting
from London inctude the Middle East
Broadcasting Center (MBC)—financed
by Saudis—and the Arab News Net-
work (ANN) financed by Saudis and
Syrians. The Arabic Radio & Television
(ART)~—owned by Sheikh Saleh Kamel,
a Saudi businessman—which special-
izes in entertainment, movies, chil-
dren’s programming and talk shows,
broadcasts through several facilities in
Arab countries and Europe. Both
Lebanese-financed LTV and Future
TV—owned by former Lebanese Prime
Minister Rafik Hariri—broadcast from

Hanan Elbadry is a print journalist and
Middle East media analyst in Washington, DC.

Ly naienal may be pesleltdT Ay
: -

il 1711

Lebanon. The Qatar-based and fi-
nanced Al Jazeera channel is probably
the most watched of these channels.

Pelitics Determines

This media explosion is driven not by
market forces but by purely political
ones. It can be traced to the availability
of sufficient funds for promoting the po-
litical agendas of their sponsors, as well
as the need to accommodate regional in-
stabilities, conflicts, and intra-Arab pol-
icy differences. In addition, almost all
Arab countries view the ownership of
one or more satellite stations as an es-
sential symbol of state sovereignty.

In a region where freedom of expres-
sion was until recently considered a
luxury; where printed publications
and newspapers with opposing points
of view are still regularly confiscated;
where jamming of rival radio broad-
casts was the norm; technology is mak-
ing a drastic change. On the positive
side, newscasts avail-
able through satellite
dishes and unrestrict-
ed Internet access to
the news (in Egypt, it
is at 40 percent and
growing, with 90 per-
cent of Internet users
in the 18-40 age brack-
et) are making it very
difficult for govern-
ments to continue to
enforce these policies.
And as a result, the di-
rect control exercised
by Arab governments
on news coverage and
content is decreasing
rapidly in response to

MARCH-APRIL 1999

NileSat ground station

mounting public pressure for
more open and comprehensive news
coverage.

On the negative side, some govern-
ments still view satellite channels as
mere extensions to their propaganda
efforts. Following last December’s Op-
eration Desert Fox and the role the
Qatar-based Al Jazeera channel played
in arousing the Arab public opinion
against it, Kuwait is rumored to have
allocated millions of dollars—fiscal
crises notwithstanding—to start a sim-
ilar channel. With broadcast facilities
in Greece or Cyprus, it will pursue and
reflect the political agenda of the
Kuwaiti government while claiming
impartiality and independence from
the government.

Testing CNN's Model

Arab broadcasters were quick to
adopt the Western model. Not only in
terms of advanced technology and pro-
duction techniques, but also in filling
airtime with Western-style newscasts
and news programming. CNN has
been the ideal news channel to emu-
late, especially since its ascendance to
global news supremacy and popularity
following the Gulf War in 1991.

Following the example of CNN, many
of these channels attempted to present
the news in a comprehensive and dis-
tinctive way. To cover international
news, some preferred to open their
own offices in the major capitals of the
world—and especially Washington,
DC, the emerging world center for po-

MIDDLE EAST INSIGHT 41

Egyptian Radio and Television Union (ERTU)



Video Cairo Sat

focus on new medio

&I

litical events. Some opted to deal with
well-known news agencies and news-
providers like the BBC, AP and
Reuters, while others relied on small
private agencies run by Arabs.

Maintaining one’s own worldwide
news offices is an extremely expensive
endeavor, as MBC found out recently
when forced to scale down its opera-
tions and lay off a large number of em-
ployees. Relying on small agencies
with the single distinction of being run
by fellow Arabs was not very success-
ful either. And so most Arab broad-
casters were forced to settle for large
news agencies as their sole provider of
international news.

This last option was no panacea.
News services offered by big-name
agencies are quite expensive. And the
news services were very quick to en-
gage in turf wars over the region. AP,
which is relatively new to TV-report-
ing and coverage, emerged as the victor
since it managed to sign on many
clients covering a substantial number
of Arab countries. The dominance of
AP in the region creates problems of a
different kind: sameness. Arab viewers
often see the same footage and the
same coverage—and even the same
wording—aired on different channels.
Viewer satisfaction has also dimin-
ished because of Western-centric re-
porting. All these negatives are of
course due to the fact that they come
from a single source and are based on
the same scripts written by Western
nationals {primarily for Western con-

42 MIDDLE EAST INSIGHT

eab!ishing their own broadcast companies.

MARCH-APRIL

sumption) that are given to all clients
in the region.

Arabizing the News

Arab newscasters are starting to pay
attention to this problem. Some are
asking their correspondents to conduct
special interviews to beef up the re-
ports and add variety to the footage.
Others are getting involved in the se-
lection of correspondents to ensure
that they are well-trained with the
right journalistic background, fluent in
Arabic, and pleasant enough to stand
in front of a camera—and not just hap-
pen to live within reasonable proximi-
ty of the news agency’s offices.

The other side of this relationship,
where Arab broadcasters might pro-
vide Western media with footage and
news reports, is practically non-exis-
tent. Western media always relied on
their own crews to cover the Arab
world, and the local contribution
never exceeded the traditional roles
of translating and assisting with
production.

This is about to change. Arab entre-
preneurs, with extensive experience
and exposure to Western—and espe-
cially U.S.—news outlets, are starting
their own companies to do just that. In
Cairo recently, I met with Mohamed
Gohar, the founder of Video Cairo. The
company’s office in Cairo has three
studios and nine camera crews, with
the latest in digital technology, includ-
ing direct satellite uplinks. Video Cairo

1999

offers its services to the likes of NBC,
CBS, AP and FOX in the United States,
and EuroNews, German TV and
French TV in Europe. Western clients
are starting to depend on Video Cairo
to provide news footage and news re-
ports from Egypt and the Arab world.
To keep up with demand, and to pro-
vide easy access for its clients, the com-
pany started CairoSat—its own satel-
lite news-feed channel.

Future Treads

The dependence of Arab newscasters
on Western media will diminish over
time. This will be driven by the need
for cost-containment, presentation of
the news from an Arab-centric point of
view, the need to have more in-depth
coverage—preferably by profession-
als—and the need to offer the news in
a unique and distinctive format that is
different from the competition.

Arab newscasters will widen their
production-equipment procurement
sources to include Japan and the Far
East where “Western” technology can
be bought at a fraction of the cost. The
availability of technically-advanced
production equipment and the use of
state-of-the-art digital systems and
computers in newsrooms, coupled
with a new generation of broadcast
professionals, will probably put them
on a par with their Western counter-
parts. The Internet has fashioned the
world literally into a global village.
Arab newscasters are beginning to live
up to their responsibilities toward their
viewers. As old-style tailored and cen-
sored newscasts disappear over time,
Arab newscasts will have more credi-
bility and more viewer-loyalty and
satisfaction.

More Arab newscasters will be open-
ing their own offices in all major West-
ern capitals. But the current growth
rate of satellite channels is unsustain-
able. The market will experience heavy
consolidation due to current high
costs. Only the fit will survive.

The emergence and success of com-
panies like Video Cairo will continue
and will help make the relationship be-
tween the Arab newscasters and their
Western counterparts—and the cover-
age itself—less biased and more even-
handed. m



